Sök:

Sökresultat:

1829 Uppsatser om Närstćendes vardag - Sida 1 av 122

N?rst?endes upplevelse av delaktighet i v?rden till patienter med pankreascancer

Bakgrund: Patienter med pankreascancer har ofta stor symptomb?rda b?de relaterat till sjukdomen och den onkologiska behandlingen. Det medf?r m?nga g?nger behov av n?rst?endes st?d f?r att f? vardagen att fungera. I den personcentrerade v?rden ing?r den n?rst?ende som en del av partnerskapet.

Existentiella upplevelser hos nÀrstÄende till patienter i palliativ vÄrd : En litteraturstudie

Bakgrund: Na?rsta?ende till patienter i palliativ va?rd upplever ofta en va?ldigt sva?r livssituation. Livet sa?tts pa? prov och na?rsta?ende upplever ba?de fysiska och psykiska pa?frestningar av olika slag. I Socialstyrelsens kunskapssto?d fo?r palliativ va?rd anges att na?rsta?ende till patienter i palliativ va?rd bo?r erbjudas sto?d i form av samtal som ro?r emotionella och existentiella fra?gor.

Att bemÀstra sin vardag : Om den psykiska ohÀlsans inverkan pÄ det dagliga livet

Alla ma?nniskor har en vardag, med rutiner, vanor och fo?rpliktelser som upptar va?r tid. I denna uppsats underso?ker jag hur fyra personers vardag formas och pa?verkas av psykisk oha?lsa. Den vardag de beskriver handlar i fo?rsta hand om att bema?stra den psykiska oha?lsan och ta kontrollen o?ver hur de ma?r.

Den oÀndliga berÀttelsen : En schematisk och tematisk analys av Michael Endes Den oÀndliga historien och tvÄ adaptioner

The thesis of this essay is concerned with how two adaptations of The Neverending Story have used the novel's vivid intertextuality and dialogism. The essay also discusses the possibilities of adaptation studies and whether an adaptation can explain a novel by emphasizing its themes..

Grupperspektiv och gruppers utveckling : Tolkning av vad grupperspektiv och grupputveckling kan innebÀra för lÀrares vardag i arbetslag

Jag har i detta arbete med utgÄngspunkt frÄn vetenskaplig litteratur tolkat och analyserat vad olika perspektiv pÄ grupper och grupputveckling kan innebÀra för lÀrares vardag i arbetslag. Tolkningarna ska inte ses som nÄgot heltÀckande utan syftar tillatt ge en möjlig beskrivning av hur lÀrare i arbetslag kan pÄverkas.Mina frÄgestÀllningar Àr:· Vad kan olika perspektiv pÄ grupper innebÀra för lÀrares vardag i arbetslag?· Vad kan grupputveckling innebÀra för lÀrares vardag i arbetslag? Resultatet eller tolkningarna bestÄr av möjliga sÀtt att se pÄ hur arbetslag och lÀrare kan pÄverkas av grupperspektiv och grupputveckling..

Vardag Konst Politik

Genom konsten vill jag fokusera pÄ och utforska sociala relationer och olika former av förtryck, manipulation och motstÄnd. Jag lÀngtar efter att konsten ska kunna inlemmas i livets alla skeenden för att kritiskt motarbeta binÀrt tÀnkande och möjliggöra alternativ till stagnerade mönster..

Att leva och hantera en vardag med fibromyalgi : En litteraturstudie

Syftet med studien var attutifrÄn vetenskaplig litteraturbeskriva hur sjukdomen fibromyalgi inverkar pÄ patienters liv och vardag samt att beskriva vilka copingstrategier som anvÀnds för att hantera en vardag med fibromyalgi och för att uppnÄ livskvalité. Metodologiskt tillvÀgagÄngssÀttvar att genom databasen Pubmed söka vetenskapliga artiklar utifrÄn sökorden:fibromyalgia, coping, experience, pain, symptoms, coping strategies, health, patient perspective och qualitative. Studien genomfördes som en deskriptiv litteraturstudie och totalt inkluderades 13 vetenskapliga artiklar i resultatet. Huvudresultatet visade att fibromyalgi inverkar pÄ patienters vardag och livssituation. Patienter lever med stÀndig smÀrta, kronisk trötthet och bristande energi vilket var en begrÀnsande faktor i det dagliga livet.

Vardagsrelaterade textuppgifter i matematiklÀroböcker

I denna uppsats stÄr vardagsrelatering i fokus och hÀr undersöks hur fyra lÀroböcker imatematik, avsedda för elever i Ärskurs nio, gör kopplingar till elevers vardag. Syftet meduppsatsen Àr att genom analys av lÀroböcker i matematik bringa klarhet i om och hur dessakopplar textuppgifter till elevens vardag. Som metod har en komparativ textanalys anvÀnts föratt urskilja de textuppgifter som har vardagsrelatering för en elev. Resultatet visar att ungefÀren tiondel av de granskade uppgifterna i samtliga lÀroböcker utgörs av textuppgifter somknyter an till elevens vardag och att dessa relaterar till eleven genom ett av följande omrÄden,fritid, vardag, skola eller handel. LÀroböckerna utgörs av en acceptabel mÀngd textuppgiftermed vardagsanknytning för elever men det finns gott om utrymme för Ànnu fler.

Reproducerbarhetsstudie av 24 timmars blodtrycksregistrering

Det finns tillfÀllen dÄ kliniskt uppmÀtta blodtryck inte Äterger patientens allmÀnna blodtryckssituation och kardiovaskulÀra belastning, vid dessa tillfÀllen Àr det möjligt att lÄta patienten genomgÄ noninvasiv blodtrycksmÀtning under till exempel ett dygn. Reproducerbarheten för denna metod har visat sig vara överlÀgsen blodtrycksmÀtningen som utförs pÄ klinik. Syftet med denna studie var att undersöka metodens reproducerbarhet genom att se om det fanns nÄgon systematisk skillnad i resultatet första gÄngen undersökningen jÀmförs med andra gÄngen, samt om det fanns nÄgon systematisk skillnad mellan en helgdag och en vardag. 20 stycken försökspersoner genomförde tvÄ stycken randomiserade ambulatoriska blodtrycksmÀtningar, en pÄ en vardag och en pÄ en helgdag. Resultatet visar en god överensstÀmmelse mellan 24 timmars blodtrycksmÀtning utfört vid tvÄ olika tillfÀllen.

Bokningsagenter - Funktion och Framtid : En studie i bokningsagenternas vardag

Den hÀr rapporten behandlar bokningsagenteras vardag och de skillnader i tillvÀgagÄngssÀtt som uppmÀrksammats. Den svenska livemarknaden debatteras och samarbetet aktörer emellan undersöks. Dessutom tas yrkets positiva och negativa sidor upp. Syftet Àr att undersöka bokningsbolagens funktion i musikbranschen samt undersöka bokningsagenternas arbetsuppgifter..

Att vardagsanknyta matematikundervisning

Vi har genom intervjuer och klassrumsobservationer undersökt hur tre pedagoger i grundskolans tidigare Är anvÀnder elevernas erfarenheter frÄn sin vardag i matematikundervisningen, varför pedagogerna undervisar som de gör samt vad de anvÀnder för material i sin undervisning..

Elever och stress.En undersökning om stress i barns vardag

Mitt syfte med det hÀr arbetet Àr att fokusera pÄ barn och stressen i deras vardag. Jag ville ta reda pÄ vad som orsakar den eventuella stressen och om de har nÄgon metod för att stressa av. DÀrför har jag intervjuat elever samt gjort en litteraturstudie för att kunna dra paralleller ifrÄn tidigare forskning..

Biologisk mÄngfald ? En enkÀtstudie kring hurgymnasieelever i Äk 3 kopplar samman begreppet med sin vardag

Biologisk mÄngfald Àr idag ett högaktuellt Àmne som dyker upp i mÄnga sammanhang. Förutom att det talas om det i media Àr det ett begrepp som ingÄr i kursplanen för kÀrnÀmnet naturkunskap A. Eftersom alla som gÄr i Ärskurs 3 i gymnasiet har lÀst naturkunskap A finner vi det intressant att undersöka dessa elevers attityder till begreppet. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur elever kopplar samman det de hör om biologisk mÄngfald i t.ex. skola och media med sin vardag? Eventuella skillnader mellan kön och beroende pÄ vilket program eleverna gÄr Àr ocksÄ av intresse.Undersökningen utfördes som en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr 114 gymnasieelever frÄn 3 olika programtyper ingick.

Undervisningsmetodens koppling till vardagen : Och dess pÄverkan pÄ elevernas val av lösningsstrategier

Denna studie handlar om vilken undervisningsform som eleverna föredrar, hur deras relation frÄn fysikundervisning förhÄller sig till deras vardag samt vilka lösningsstrategier de har dÄ de kommer i kontakt med ett problem i en uppgift. Det visade sig att eleverna föredrog den klassiska traditionella katerundervisningen framför flipped classroom, dÄ de kÀnde sig tryggare med lÀraren som skulle guida dem genom kursens gÄng. De visade sig att deras relation till vardagen inom fysikÀmnet Àr liten men att de tycker om Àmnet av just den anledningen att de kan se en relation till fysiken i sin vardag. Resultatet visar ocksÄ att deras lösningsstrategi Àr att hitta en formel dÀr man kan plotta in sin kÀnda data för att fÄ fram det okÀnda..

?Det krÀvs inte mycket för att man ska falla? - en kvalitativ studie om förÀldrar som har barn med autism

Syftet med studien Àr att undersöka hur förÀldrar till barn med autism kan hantera sin vardag, samt att undersöka vilka erfarenheter av socialt stöd dessa förÀldrar har och hur stödet upplevs. FrÄgestÀllningarna Àr:? Hur pÄverkar ett autistiskt barn familjens vardag?? Hur hanterar förÀldrarna sin vardag?? Vilket socialt stöd har förÀldrarna respektive barnet med autism fÄtt?? Hur upplever förÀldrarna det sociala stödet?Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och har intervjuat fem förÀldrar till barn med autism. För att förstÄ vÄrt insamlade material har vi analyserat det med hjÀlp av copingteori och stödteori.Genom vÄr studie har vi kommit fram till att det Àr stressfyllt att vara förÀlder till ett barn med autism och förÀldrarna dÀrför Àr i behov av stöd för att kunna hantera sin vardag och hitta lÀmpliga copingstrategier. FörÀldrarna anvÀnder bÄde kÀnslofokuserade och problem-fokuserade copingstrategier för att hantera sin vardag.

1 NĂ€sta sida ->